Khamis, 17 September 2009

PENDIKAR CAHAYA LAMPU MINYAK TANAH: POLITIK ITU KEJAM...ITULAH AMALAN SAYA

1. Memang dalam permainan politik saya, seringkali saya lakukan amalan yang tidak jujur sehingga menjadikan nama politik itu hodoh dan kejam. Politik wang misalnya telahpun memperlihatkan kesan kecatatan dan kemusnahan, bukan sahaja kepada organisasi malah kepada sistem yang sepatutnya dijadikan panduan bagi keharmonian masyarakat .

2. Terdapat juga pihak-pihak tertentu selain saya yang menggunakan kuasa politik untuk mencantas teman seperjuangan di dalam organisasi parti politik yang sama. Sering kamu lihat dan dengar saya menafikan haknya dan peluangnya secara "deliverate' untuk bertanding semata-mata kerana dia dianggap sebagai pesaing atau ancaman kepada kedudukan saya kelak.

3. Saya sanggup menggunakan ‘networking’nya atau rangkaiannya di dalam organisasi parti yang sama dengan mempengaruhi mereka agar tidak memilih atau menyokong calon-calon yang bertanding merebut kedudukan di dalam parti mereka, kendatipun mereka yang cuba dicantas itu adalah teman seperjuangan yang mempunyai keupayaan dan kualiti yang lebih baik daripada diri saya sendiri. Perkara yang menjadi keutamaan baginya ialah dapat merealisasikan halatuju dan impian peribadinya tanpa menghadapi saingan dan ancaman pihak lain sekalipun dari mereka yang bernama "sahabat".

4. Atas sebab-sebab itu, saya mengatakan bahawa politik itu kejam dan tega kerana saya mempunyai pegangan dan pemikiran yang terlalu condong dan cenderung pada agenda politik peribadi semata-mata. Halatuju sedemikian hanyalah pada perspektif “menang-kalah”. (win-lose)

5. Saya berpeluang bertanya pada ramai pengamal politik dalam negara, mengenai norma politik yang mereka kagumi; “Adakah halatuju politik itu semestinya bersandarkan kepada konsep “menang-kalah” dalam kontek yang sebenar-benarnya"?

6.Saya bertanya lagi, “Mungkinkah pemimpin-pemimpin nasional yang berkalibar memiliki paradigma yang berpegang kepada konsep ‘menang-menang’ (win-win), sehingga tiada pihak yang merasa ‘kalah’ dan terkilan, malah semuanya merasa ‘menang-menang’?

7. Saya sedang tekun memikirkan; kiranya benar politik itu sebagai cabang seni yang padat dan sarat dengan ‘kemungkinan’, apakah ada kaedah bagi pemimpin-pemimpin politik bertindak untuk ‘memenangkan semua pihak’?

8. Sesungguhnya saya berpendirian bahawa politik itu seharusnya zalim dan tidak semestinya satu kerjaya untuk berlaku ‘kejam’. Tetapi saken ghabaya aku cantas sa atau aa bagu contoh yan c Tadzul, biunuh aken su politik yan...na gini ee pedtaruen ku rekanu...saken aya dih ghabayah aden aa Iranun aa makasukeli raken melainkan watah aken ginawa ee boleh sukeli raken...

5 ulasan:

  1. salam bungkal gamut...

    itulah poltik...sentiasa ada kemungkina...jadi kalau bekal tidak cukup berhati-hati mencabar TSP sbb ia akan mencantas samapi tidak akan tumbuh lagi..cuma yang menjadi kekesalan saya pada saudara tadzul beliau terlalu drastik bertanding sbg ketua pemuda.. apa salah beliau bertanding bermula dari bawah dahulu..sekurang-kurangnya beliau dapat mewujudkan penyokong beliau sendiri.tanpa bantuan TSP..saudara tadzul memiliki semua bakat untuk menjadi pemimpin..walaubagaimanpun setiap kejayaan berasaskan kegagalan di masa lampau..saya sentiasa menyokong beliau..spt kata anwar kalau takut dilambung ombak jangan berumah ditepi pantai..jadi saudara tadzul jangan putus asa rezeki tidak kemana...

    BalasPadam
  2. Sdr bungkal gamut.

    Satu paparan yang menggambarkan 'kekecewaan'. Siapa sahaja yang akan membaca paparan ini akan beranggapan bahawa penulisnya kecewa atas sesuatu perkara. Dalam hal ini, saya baca bahawa sdr menyalahkan TSP sebab tidak memihak pada kehendak kamu.

    Saya cuma ingin tanya, apakah hak kamu memaksa TSP memihak 'kehendak' kamu, kalau beliau tidak mempersetujinya?

    Begitu juga TSP tidak ada hak untuk memaksa orang lain 'ikut' kemahuannya.

    Saya rasa TSP atau penyokongnya tahu siapa sdr yang sebenarnya tetapi sengaja tidak buat apa-apa terhadap kamu sebab dalam politik 'cantas-mencantas' adalah perkara biasa.

    Saya terbaca pemikiran TSP di dalam blognya dan dia kata, 'Dalam politik tidak ada teman setia dan tidak ada musuh selama-lama.'

    Kalau hari ini 'bermusuh' politik dengan TSP, mungkin pada hari esok 'berkawan' pula.

    Mambangtiora mengambarkan bahawa paparan ini berkisar pada kekalahan Tadzul untuk merebut jawatan Ketua Pemuda dan menyalahkan TSP. Dan paparan ini juga jelas dipetik dari paparan blog TSP. Ianya diubahsuai untuk mengaibkan TSP.

    Macamana sesaoarang itu dapat memastikan bahawa undi yang 'mengalahkan' Tadzul itu adalah 'undi' dari arahan sepupunya TSP? Kalau tak pasti, jangan buat tuduhan tanpa bukti. Kan dalam politik kata TSP dalam blognya, 'politik itu penuh dengan kemungkinan'.

    Kenapa?, tidakkah ada kemungkinannya bahawa 'regu' Tadzul pada ketika itu telah berpaling tadah dan 'tikam' Tadzul dari belakang supaya dia menang sebagai no. 2 supaya Pemuda UMNO di Kota Belud di pegang oleh Bajau sahaja (Ketua dan Timbalanya).

    Seandainyapun Tadzul kalah sebab TSP tidak merestuinya bertanding ketua pemuda pada ketika itu, ini tidak bermakna bahawa Tadzul tidak lagi boleh berpolitik untuk selama-lamanya.

    Tadzul boleh bertanding jawatan penting dalam UMNO Bahagian pula. Kalau betul dia berkelayakan dan mempunyai penyokong kuat dari suku Bajau dan Iranun, pasti dia akan menang setidak-tidaknya jawatan naib atau timbalan Ketua Bahagian. Apa tak lagi kalau TSP restui.

    Akan tetapai 'memusuhi' TSP seperti dalam paparan ini, akan merugikan terutama sekali suku Iranun dan Tadzul sendiri.

    Terpulang untuk punya blog memikirkan pandangan ikhlas ini.

    Selamat Hari Raya, Maaf Dzahir dan Batin.

    SMA

    BalasPadam
  3. SMA...antuna aa ghaumbal yan raken, ka saken aya kendiri pencen den...pun amboh sekayan aden aa tau yan sapuruh, na pedtaruen ko den rekanu saken amboh kalayaman aken c Rosmah...kiraka SMA malutang yan saken...

    BalasPadam
  4. pedsanaan aken ki Tadzul...kapedih-pedih yan, aa tumbok yan si TSP sa opis...manaya aa ka pangaku yan run aa pagari, ka TSP pedtidaunnya su pagari yan kendiri...

    BalasPadam
  5. dalam politik jangan kita memikirkan siapa mahu memihak kita atau tidak. Percayalah ALLAH itu maha adil. walaupun kita tewas tidak semestinya kita tidak dapat berkhidmat. cubalah berkhidmat dulu dengan sebenar-benar khidmat kepada masyarakat, InsyaALLAH ALLAH akan memberi peluang kita memimpin. jangan pulak kita guna kekalahan untuk mencantas, gunakanlah ia untukk kita mencari kelemahan kepimpinan kita.. tapi apapun ceritanya saudara tadzul dengarnya kalah disebabkan kawasan kulambai/kuala abai. Demi perpaduan orang KB janganlah lagi kita mencantas sesama kita, cantaslah pakistan dari sungai sibuga. TAKBIR!!Saya tatap PAS sampai mati.

    BalasPadam